Læseuger er et koncept jeg har udviklet sammen med en kollega. Basalt set, handler det om, at få mere læsning ind i daginstitutionerne. Ikke nødvendigvis fancy dialogisk læsning, ud fra en bestemt formular. Men LÆSNING. Og bare der er mere af det!

Konceptet er enkelt, og alle kan være med. Og herunder har jeg beskrevet, helt ned i detaljen, hvordan du kommer i gang!

Jeg uddyber de forskellige punkter, og nederst i indlægget, finder du diverse filer du kan hente ned og bruge. Fx et brev til forældrene, og en plakat der kan printes i A3 og hænges op.

Det handler om at læse, det skal ikke være vanskeligt. At få læst mere i dagligdagen. Hos os oplever vi at Læseuger giver et boost, så alle i en periode efterfølgende er EKSTRA opmærksomme på at få læst. Så flader det lidt ud igen, men så afholder vi en ny omgang. Lidt ligesom når man holder uger med fokus på skrald eller hygiejne, så er alle meget opmærksomme en periode, og så havner det på et mere normalt niveau.

Men hvis det her koncept kan få bare lidt mere læsning ind i dagligdagen, så er det det hele værd!

Vi oplever at det giver børnene glæde ved bøger og læsning, mange børn er ikke særlig tætte med bøger i dagligdagen desværre, og det her er en måde at åbne en ny verden for dem på. Det giver mere sprog og flere ord, når man får læst kontinuerligt over en periode. Og så giver det en samhørighed børnene i mellem, da de alle på stuen læser de samme bøger på samme tid. Ikke kun de børn der vurderes til at have være sprogsvage, men alle er med. Det styrker deres fantasi og historier og skaber ro og fordybelse.

Grundprincipperne:

  • Der lånes bøger på biblioteket
  • Alle børn læser hver dag i ca. 20 minutter
  • En ny bog hver uge i tre uger

Dette skal forstås som et færdigt “koncept” som man kan tage og justere, så det passer præcis til ens egen institution. Eller bruge det som det er. Det skal være nemt. Du skal kunne servere det for dine kollegaer på en nem måde, så det ikke bare bliver endnu en byrde i en presset hverdag.

læseuger

Forberedelse

Før I kan gå i gang med Læseuger på dit arbejde, skal du finde ud af hvor mange der er med. Er det hele institutionen, kun børnehaven, børnehaven og de største fra vuggestuen? Det gælder om at have dine kollegaers opbakning!

Du kan fortælle dem, at konceptet er enkelt. At du forbereder det hele – og at du serverer det på et sølvfad. Eller guld, hvis du er mere til det. Men i hvert fald, at du kommer med det hele – de skal åbne bogen, samle børnene og læse. Nemmere bliver det næsten ikke.

Find bøgerne

Så skal du finde din samarbejdspartner på biblioteket. Det er i hvert fald det nemmeste, hvis ikke du selv skal ud og finde en masse bøger – bibliotekaren kan jo trylle! Det kan vores i hvert fald.

Du skal have hende til at finde et antal bøger der matcher de børn I skal læse med, fx:

  • de tre-årige skal læse tre forskellige bøger i tre grupper. I alt 9 bøger (3×3)
  • de fire-årige skal læse tre forskellige bøger i tre grupper. I alt 9 bøger (3×3)
  • de fem-årige skal læse tre forskellige bøger i tre grupper. I alt 9 bøger (3×3)
  • storegruppen i vuggestuen skal læse tre forskellige bøger i tre grupper. I alt 9 bøger (3×3)

Det er ret mange bøger i alt, og man skal jo sikre sig at der er nok bøger. Bøgerne kan selvfølgelig krydses, de kan jo godt på den ene stue læse Mimbo Jimbo den ene uge, og på den anden stue læse samme Mimbo Jimbo-bog, bare ugen efter.
Hvis man er så heldig at man er voksne nok til at dele stuen op i fire grupper, skal man have fire af hver type bog.

Find lokaler

Så skal du finde rum til alle. Det kan godt være en større udfordring end at skaffe bøgerne. Alternativt må  man læse på forskellige tidspunkter. Man behøver heldigvis ikke så store rum, men opfordrer dine kollegaer til at gøre det hyggeligt. Fx kan man sidde på et tæppe og læse.

Inddrag forældrene

Informer også forældrene, så de forhåbentligt støtter op om projektet. Det er klart nemmest, hvis alle børn er der inden 9 (hvis det er klokken 9 I læser), så aktiviteten ikke forstyrres.

Første gang vi lavede det på mit arbejde, lavede jeg et spørgeskema til forældrene efterfølgende, for at se om de mente deres børn havde fået noget ud af det. Om de kunne mærke forskel. Og mange af dem der svarede, kunne mærke forskel. Måske en øget interesse for ord (“hvad står der der”, var der en pige der spurgte og pegede på vitaminpille-glasset. “Der står vitaminpiller”, svarede moren. “Hvad står der mere?”. “B-vitamin”. “Hvad står der mere?”. “Tag en om dagen”). Måske flere ord i ordforrådet. Måske en øget interesse for læsning.

læseuger

Vi har også kørt et Læseugerforløb, hvor børnene kunne låne bøgerne med hjem (efter aftale med biblioteket). Det var en stor succes!

Og så har vi haft bibliotekaren ude, med sit rullende bibliotek. Så kommer hun ud en eftermiddag, hvor børnene i selskab med forældrene kan låne en bog med hjem, og aflevere igen til os. Så samlede vi sammen – og nej, det er aldrig 100% alle der kommer retur, men langt de fleste.

Sæt i gang!

Vi er så heldige hos os, at vi ofte kan finde en “ekstra”voksen et sted i huset, som kan være buffer, til de børn der kommer for sent. Dem vil der altid være nogen af. Og ellers må man tage det med, at nogen kommer ind mens I læser.

Og så skal I i gang.

Hos os, mødes vi til samling til normal tid kl. 9 på stuerne. Der holder vi en ultrakort samling, siger hej og godmorgen, kigger på vejret og sådan. Og så går man med sin læsegruppe. Alle grupperne har så deres frugt med i en skål, som nydes under eller efter læsningen.

Optimalt set, så laver man en form for aktivitet i forbindelse med hver bog. Vi har en gang tegnet drømmertræer, fordi vi læste Lasse-Leifs sidste sut, hvor Lasse-Leif går til sutte-træet og henter sine sutter, som er han har hængt op tidligere. Han savner sine sutter og drømmer om nye – hvad drømte børnene om?  Lad mig afsløre – svaret var SLIK!
Man kan samle kastanjer, som Mimbo Jimbo. Eller gå i Zoo, som Rita og Krokodille.

De kreative ting vi har haft lavet, har været udstillet på biblioteket, så forældrene kunne se dem derovre. Projektet er altså også med til at bygge bro mellem institution og bibliotek, hvilket biblioteket også er meget interesseret i.

I skal finde nogle ord eller sætninger eller begreber, som I har fokus på, i hver bog. Her er det umiddelbart nemmest at pædagogerne der har de enkelte grupper, finder på ordene, da de jo kender gruppen.

Læs mere her

Følgende to artikler kan du læse, hvis du vil vide mere om læsning, og det projekt vi har lavet.

Her er, da vi var med i Børn&Unge bladet.

Her kan du læse en undersøgelse om sprog.

Filer

Filerne ligger herunder som links til min dropbox, hvor du kan hente dem i Publisherformat og selv ændre i.

Plakaten printes ud, så det kan klistres sammen til at have A3-størrelse, men alle filer kan printes op A4-papir.

Plakat

Kollega-brev

Forældre-brev

Diplom

Plakaten kan drille, jeg arbejder på at få den lagt ind som PDF-fil, lige til at printe ud i A4.

Jeg vil meget gerne høre hvis I bruger konceptet – jeres erfaringer. Om det fungerer andre steder end hos os. Ting der kan forbedres. Alt sådan noget.

Mange hilsner Carina

Husk du altid kan følge med på Facebook og få besked om nye indlæg, og følge endnu mere med på Instagram hvor jeg jævnligt deler billeder – især nu hvor jeg er på barsel.
På Pinterest kan du finde mine kreative indslag – og så er jeg vist heller ikke på flere sociale medier….!
Skriv gerne en kommentar herunder, hvis du har noget der ligger dig på sinde, i forbindelse med mit indlæg, ris eller ros, eller svar på et spørgsmål. Eller noget helt syvende! Jeg elsker at se hvad I tænker om det jeg skriver!

18 thoughts on “Læseuger – et læsekoncept der er udviklet til daginstitutioner”

    1. Fedt! Mit store håb er at få en hel masse institutioner til at gøre det, måske i de samme uger – hos os gør klyngen det i 43, 44, 45.

  1. iiiiih hvor er det dog en fantastisk let tilgang til læsning, som både indrager forældre og institutionen.

  2. Hvor er det et godt projekt… Det vil jeg se nærmere på… Samt dele med mine kollegaer.
    Det kunne nemt være en mulighed. Så alt materiale er kærkomment

    1. Fedt! Mit store håb er at få en hel masse institutioner til at gøre det, måske i de samme uger – hos os gør klyngen det i 43, 44, 45.

  3. Jeg vil gerne “vinde” læseuger posen 😁 jeg arbejder i en børnehave og har ansvar for sprogarbejdet. Jeg har læst om dine læseuger med stor interesse og vil rigtig gerne afprøve det med “mine børn”.

    1. Fedt! Mit store håb er at få en hel masse institutioner til at gøre det, måske i de samme uger – hos os gør klyngen det i 43, 44, 45.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.