Jeg læser ind i mellem at folk efterspørger ideer til kreative ting de kan lave med deres børn, enten pædagoger med et tema for øje, eller forældre der bare gerne vil dyrke det lidt mere.
Derfor har jeg lidt indlæg i ærmer omhandlende forskellige tema, og om hvordan man kan arbejde med temaet på flere forskellige måder.
Og jeg vil skynde mig at sige, at det altså ikke er fordi jeg har opfundet den dybe tallerken. Slet ikke. Jeg har bare samlet lidt sammen gennem årene, og det kan jeg jo ligeså godt dele med dig, ikke sandt?
Tematiseret arbejde / tematiske aktiviteter
Når man arbejder med et tema eller en bog, over en længere periode, eller gennem flere aktiviteter, vil man opleve at børnene som oftest får temaet/bogen længere ind bag huden.
Måske sidder flere ord eller begreber fast.
Måske har de fået udfordret deres sanser.
Det bliver primært kreative aktiviteter, da det er her jeg har min force, men jeg vil også komme med nogle indlæg der beskriver hvordan man fx kan arbejde med en bog, udover bare at læse den. Det første indlæg vil omhandle at arbejde med eventyret De tre bukke bruse.
Men, jeg vil forsøge at komme omkring de pædagogisk læreplaner, nogle mere end andre – men så kan du gå ind, finde dit tema og hente aktiviteter ned.
Tematisk arbejde med De tre bukke bruse
Eventyret om De tre bukke bruse egner sig rigtig godt til børnehavebørn, helt fra de små størrelser på omkring 3 år. Eventyret er godt, fordi det handler om gentagelser, det er forholdsvis kort og kan forenkles rigtig meget, og så handler det om størrelser.
Alsidig personlig udvikling
Man kan også prøve at spille det, med børnene som skuespillere.
Eller, med et lille bordteater.
Kommunikation og sprog
Hver gang man fortæller eventyret for børnene, eller de fortæller det selv, trænes sproget.
Jeg vil anbefale at man starter med at vise eventyret for dem med bordteater fx, som tidligere nævnt og efter nogle gange, alt efter børnenes alder, vil man sammen med fire børn, kunne opføre teatret for de andre på stuen.
Man kan senere lade børnene fortælle eventyret selv, de bliver simpelthen så stolte!
Man kan finde sangen om gedebukken der ikke er smuk, hvis man også har lyst til at arbejde med det musisk.
Under sprog kommer også arbejdet med forholdsordene, her primært OVER/UNDER, samt størrelserne – stor, mellem og lille.
Her kan anbefale at man fx leger med babushkaer og små kufferter. Put babushkaer ind i hinanden, så i en lille kuffert, den lille kuffert ind i den mellemste, og den mellemste ind i den største. Det er rent trylleri, hver gang.
Du kan fylde på ved at finde ting på stuen/i institutionen i forskellige størrelser, klodser, farveblyanter, sko, dyr – kun fantasien sætter grænser!
Af bøger, ved jeg at der findes mange udgaver af eventyret, også hvor det er re-tænkt, fx som her. Hvis man arbejder med de helt små, så start med bordteatret, eller en hel nem udgave af historien.
Krop, sanser og bevægelse
Bevægelse har vi som sådan været inde over. Man bruger kroppen når man selv spiller teatret og mærker hvordan det føles at være UNDER broen eller OPPE på broen.
Sæt alle børnene op på bordene, hav en voksen der er trold. Kravl alle sammen ned under bordene, og vælg en til at gå ovenpå, så man rigtigt kan høre at der bliver trampet.
Man kan også stille børnene (eller de voksne op) efter højde. Her skal man bare være opmærksom på at ingen føler sig “små” og bliver kede af det. Det er ikke meningen! Hvis du tænker det kan ske, så nøjes med de voksne.
Kultur, æstetik og fællesskab
Man kan sammen med børnene klippe klistre deres eget bordteater.
Jeg har lavet skabeloner til de fire dyr, som du kan hente her – farvelæg dem, klip ud og laminer. Selv de helt små kan godt farvelægge, for det handlet absolut ikke om at det skal være pænt. Det skal være lige præcist som barnet ønsker!
Du skal bruge:
- Grønt karton, blåt karton.
- Et udprint af skabelonerne.
- En lamineringsmaskine.
- Saks og lim.
Sådan gør du:
Jeg har forsøgt at illustrere på skabelonerne, hvordan du laver broen og samler bunden. Broen passer til en ca 7 cm bred å. Klip to trekanter grønt ud, og lim på det blå karton.
Der er også tegnet to små buske, der kan være det som bukkene vil over og spise.
Det at barnet kan få et teater med hjem, eventuelt sammen historien i print, giver mulighed for at bygge bro mellem børnehaven og hjemmet.
I kan også klippe masker ud, fx til når I skal spille teatret. Maskerne finder du skabeloner til her.
Natur, udeliv og science
Ud i naturen med jer, og spil teater!
Prøv på hængebroen på legepladsen. Eller på broen over vejen (her er det måske nok at lege at man er bukke – uden en trold under, det kan nok blive lidt vel farligt).
Måske har I skov i nærheden, med en væltet træstamme man kan lege på. Eller måske ligger I i overskuelig afstand til De glemte kæmper på – så kan I tage ud og finde jeres egen trold!
I kan også samle sten, som I kan tage med hjem og spille teater med – eller spille ude i det fri.
Social udvikling
Noget af det allersjoveste – hvis de voksne opfører det! Op på bordet med bukkene, og ned under bordet med trolden, og så er det fest for alle pengene! Når de voksne optræder, har det selvfølgelig ikke så meget med børnenes udvikling at gøre. Det er mest bare en oplevelse som børnene har i fællesskab. Tro mig, de vil huske den længe!
Jeg håber at I kan bruge det til inspiration!
Mange hilsner Carina
Husk jeg bliver altid glad for kommentarer herinde, og svarer altid!
Du kan altid følge med på facebook hvor du kan følge med i når der kommer flere indlæg.
😜❤️❤️
Det er så sødt når Villy fortæller teater!